خورشد

  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه8

فهرست مطالب

نگاهی گذرا به عزاداری در اسلام

رسمی شدن مراسم عاشورا در عهد آل بویه

آگاهی مردم ایران از واقعه کربلا

عزاداری برای شهدا در اسلام سابقه&rlm ای دیرین دارد و از اخبار برمی&rlm آید که پیامبر صلی&rlm الله&rlm علیه&rlm و&rlm آله نیز آن را تأیید کرد و در برگزاری آن همت می&rlm گماشت. ابن هشام می&rlm نویسد بعد از تمام جنگ اُحد که رسول خدا صلی&rlm الله&rlm علیه&rlm و&rlm آله به خانه خود می&rlm رفت، عبورش به محله بنی عبدالاشهل و بنی ظفر افتاد و صدای زنان آنها ـ که بر کشتگانشان گریه می&rlm کردند ـ به گوش آن حضرت خورد و موجب شد که اشک بر صورت او نیز جاری گردد و در پی آن بفرماید: ولی کسی نیست که بر حمزه بگرید!

سعد بن معاذ و اسید بن حضیر (رؤسای قبیله بنی عبدالاشهل) پس از آگاهی از این موضوع، و زمانی که به خانه&rlm های خود باز گشتند، به زنان قبیله&rlm شان دستور دادند لباس عزا بپوشند و به درِ مسجد بروند و در آنجا برای حمزه اقامه عزا و ماتم کنند. رسول خدا صلی&rlm الله&rlm علیه&rlm و&rlm آله که صدای گریه آنها را شنید، از خانه خویش (که جنب مسجد بود) بیرون آمده (از آنها سپاسگزاری کرد و) فرمود: « به خانه&rlm های خود بازگردید، خدایتان رحمت کند که به خوبی مواسات خود را انجام دادید» (2).

پیامبر در شهادت جعفر طیار نیز هم خود گریست و هم برای عزاداران که در خانه او گرد آمده بودند طعام تهیه کرد(3). بنابر روایت ابن سعد، اندوه و افسردگی پیامبر برای شهدای جنگ موته چندان زیاد بود که اصحاب نیز به شدت اندوهگین و افسرده شدند(4).

هنگامی که پیامبر صلی&rlm الله&rlm علیه&rlm و&rlm آله رحلت کردند، مردم مدینه، از زن و مرد، به گریه و ندبه پرداختند و بنا بر قول عثمان بن عفان « برخی از اصحاب چنان اندوهگین شدند که چیزی نمانده بود به وهم دچار آیند» (5). و بنا بر نقل عایشه زنان به عزاداری پرداختند و به سینه و صورت خود می&rlm زدند(6).

در شهادت علی علیه&rlm السلام فرزندان آن حضرت و مردم کوفه به شدت می&rlm گریستند(7) و هنگامی که امام حسن علیه&rlm السلام به شهادت رسید، برادرش محمّد حنفیه مرثیه و نوحه&rlm سرایی کرد(8).

با شهادت امام حسین علیه&rlm السلام و یارانش در محرم 61ق عزاداری وارد مرحله&rlm ای جدید شد و در گستره&rlm ای وسیع&rlm تر از جهان اسلام برگزار گردید، با این تفاوت که دیگر تنها گریه و ندبه برای از دست دادن عزیز یا عزیزان نبود، بلکه از یک سو به ابزاری قاطع برای مبارزه با ستمگران و غاصبان



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-103609-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%b4%db%8c%d9%86%d9%87-%d8%b9%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7/
  • ۹۵/۰۶/۱۸
  • amiro zigori

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی