
مقدمه
امروزه شاهد اجرای ماهرانه و خارق العاده ورزشکاران برجسته در صحنه&zwnj های ورزشی هستیم، نمایشی از قدرت، خلاقیت و هنر که بی&zwnj شک سوالات زیادی را در ذهن هر بیننده&zwnj ای ایجاد می&zwnj کند. چگونه می&zwnj توان یک مهارت جدید را آموخت؟ چگونه این مهارت&zwnj ها پیشرفت می&zwnj کنند؟ و چگونه می&zwnj توان تا این حد در اجرای مهارت&zwnj ها پیشرفت کرد؟ پاسخ به این سوالات می&zwnj تواند بسیاری از نکات مبهم را روشن نماید.
یکی از اهداف اصلی تربیت بدنی، تسهیل فراگیری مهارت از طریق آموزش مناسب است. پژوهشگران علم تربیت بدنی همواره در تلاشند تا با معرفی روشهای علمی جدید، توانائی معلمان و مربیان را در آموزش افزایش دهند. بدن منظور دانشمندان رفتار حرکتی طی سالها تحقیق و مطالعه سعی کرده&zwnj اند تا عوامل اثرگذار بر اجرا و یادگیری مهارت&zwnj ها را شناسائی کنند.
بدون شک یکی از مهمترین عوامل مؤثر در فرایند یادگیری، نمایش مهارت است. نمایش مهارت یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که مربیان تربیت بدنی از آن به منظور انتقال اطلاعات مربوط به مهارت به فراگیر در یک زمان کوتاه استفاده می&zwnj کنند. معلم یا مربی تربیت بدنی به این دلیل مهارت را نمایش می&zwnj دهد که باور دارد فراگیران نسبت به توصیف کلامی از این طریق، اطلاعات بیشتری را در زمان کوتاهی دریافت می&zwnj کنند. معمولاً یک الگوی ماهر به منظور آموزش مهارت حرکتی جدید به فراگیر مورد استفاده قرار می&zwnj گیرد.
در سالهای اخیر، نظریه پردازان یادگیری حرکتی این سوال را مطرح کرده&zwnj اند که آیا برای یادگیری مشاهده&zwnj ای یک مهارت حرکتی، الگوی ماهر تنها نوع سودمند الگوست؟ (لی و وایت، 1990؛ پالاک و لی 1992). در این ارتباط تحقیقات زیادی نیز انجام گرفته است.
براساس نتایج این تحقیقات، درگیر شدن مشاهده&zwnj گر در فعالیت های شناختی الگوی در حال یادگیری، یادگیری مهارت را تسهیل می&zwnj کند. طرفداران الگوی درحال یادگیری معتقدند که الگوی ماهر به جای توسعه چگونگی درک و شناخت از اجرای مهارت، تقلید از جرای مهارت را اجرا توسعه می&zwnj دهد. به این دلیل که الگوی ماهر، اطلاعات بدون اشتباهی را به مشاهده&zwnj گر ارائه می&zwnj کند، در حالیکه الگوی در حال یادگیری مشاهده&zwnj گر را درگیر فرایندهای حل مسأله می&zwnj کند (8).
اخیراً، این رویکرد آموزشی سوالاتی را در مورد استفاده ترجیحی از مدل ماهر در یادگیری مشاهده&zwnj ای مطرح کرده است. لیکن یافته&zwnj های تحقیقی در این زمینه به نتایج قطعی و مسلمی دست نیافته است. بنابراین در این تحقیق، سعی شده است که تأثیر سطح مهارت الگو را بر یادگیری یک مهارت حرکتی مورد بررسی قرار دهد.

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-109684-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%aa%d8%a3%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d8%b3%d8%b7%d8%ad-%d9%85%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88-%d8%a8%d8%b1-%d8%b9/
- ۹۵/۰۷/۱۱