خورشد

  • ۰
  • ۰
صدا

صدا

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات161

پایان نامة تحصیلی جهت اخذ درجة کارشناسی ارشد

رشته کارگردانی(نمایش)

بنام خدا

مقدمه

این رساله درباره جذابترین حرفه­ ها در دنیا است. نیز درباره این است که چگونه بتوانیم زیباترین، متقاعدکننده­ ترین و مؤثرین ابزار صوتی-یعنی صدای انسانی را تولید کنیم.

تأتر هنری است جمعی و وابسته به کار گروهی، و بازیگران مردمانی هستند متکی به کار مشترک. کار بازیگری علیرغم تصور بسیاری اشخاص، بسیار پرزحمت و شاق است[1]. آنان نمی­ توانند مسئولیت خود را تفویض کنند، نمی­ توانند در جریان تمرین و اجرا مرتکب غیبت شوند و بدون همکاری نمی­ توانند کار کنند. مهمتر از همه اینکه نمی­ توانند از زیر بار تمرین­ های شخصی و مطالعه­ ی روزانه شانه خالی کنند.

بازیگران انسانهایی اجتماعی­ اند که باید با خودشان و نقش­ هایشان رابطة متقابل داشته باشند. بدن و صدا باید هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند، همچون زمانی که بازیگر با دیگران حرکت و گفتگو می کند. این نکات پیشة بازیگر را هم جذاب می­ سازد و هم بسیار مشکل.

من خود به عنوان بازیگر و کارگردان، و تماشاگر، بسیار دیده­ ام که دانشجویان و مجریان کم تجربه و بعضاً پر تجربه به هنگام اجرای نقش، اجرای کلامی پیچیده که مستلزم طراحی و تربیت بیان است، هراس از نرساندن صدا در سالنی بزرگ، پرداخت خصایص شخصیت، الگوهای متفاوت کلامی، مسئله زمان­ بندی و نیاز به انعطاف صدا، مشکلات عدیده­ ای پیش روی خود می­ یابند. در هرحال خوانندة این سطور- بازیگر- در ارتباط با این مشکلات پیوسته با پرسش­ هایی مواجه است، و این رساله در پی آن است پاسخ­ هایی پیش رو قرار دهد تا هم دانش نظری او را پیرامون مسایل صدا و بیان صوتی بالا ببرد و هم مواد تمرین عملی برای وی تدارک ببیند . حتی بسیاری معلمین مجرب صدا و همچنین بازیگران توانای صحنه به ما یاد آور می­ شوند که بازیگر باید نکاتی پیرامون آواز خو اندن بداند. زیرا آواز خواندن یکی از بهترین راههای تربیت صدا است. خواندن ، حس درک زیر و بمی را تقویت می­ کند، توجه به ضربآهنگ[2] را ملکه ذهن می­ سازد، آگاهی از ضرب را افزایش می­ دهد و موجب روانی و وضوح می­ گردد.

بازیگر باید بیاموزد و آنچنان عمل کند تا به روح تماشاگر دست یابد. کار بازیگر این است که خود را برانگیزد و سرزنده و هوشیار نگاهدارد، نه به خاطر خود بلکه به خاطر تماشاگر. سخن گفتن بخشی از تخیل است، و چنانچه بازیگر درکی از آنچه بر زبان می­ آورد نداشته باشد، یا اینکه در کجا سخن می­ گوید و با چه کسی، صرفنظر از اینکه درست یا نادرست صدا تولید می­ کند، سخن­ اش شنیده نخواهد شد.

نکته مهم دیگری که بازیگر باید به آن بیاندیشد این است که بکوشد تماشاگر را با آنچه می­ گوید درگیر سازد، نه اینکه او را متوجه فنون بیان نماید. فرق است میان به نمایش گذاشتن خلاقیت از راه به کارگیری مهارت، و عرضة مهارت و فن.

بالاتر اشاره کردم که صدا مانند سازی است که باید آنرا نواخت. بازیگر لازم است بتواند این ساز را هم تند و هم کند بنوازد، و در انجام این کار هم فنی باشد و هم با احساس، اما در اینکه کدامیک را بر دیگری مقدم بدارد جای بحث و مجادله نیست-فن وسیله­ ای است برای انتقال هرچه بهتر حقیقت احساس (یا محتوا)، و چنانچه بازیگر بر این گمان باشد که یکی از این دو در الویت است، به راه خطا رفته.


دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-5967-%d8%b5%d8%af%d8%a7-%d9%88-%d8%a8%d9%8a%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a%da%af%d8%b1/
  • ۹۵/۰۵/۱۹
  • amiro zigori

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی